tisdag 3 maj 2011

Amningsproblem

Problem med amningen!!

Nu har jag suttit en bra stund och surfat runt, försöker få tips på hur man kan få amningen att fungera.
Jag har gett Tyra ersättning då hon inte verkar bli mätt på bara bröstmjölken och hon är en hungrig tjej!

Tyvärr blev hon hård i magen av ersättningen, vi ger henne Sempers Baby semp 1 och fick tips på BVC om att ge henne Baby Semp 1 Lemolac en gång om dagen, så det har vi testat i nästan en vecka nu.
Hon är fortfarande hård i magen, men kanske en aning bättre.

Innan jag ger henne ersättning försöker jag amma henne och ibland går det i några minuter sen skriiiiiiker hon så högt hon kan tills hon får ersättning, då blir hon nöjd på en gång. Det är så frustrerande då jag vill amma henne, ibland vill hon inte ens prova ta bröstet utan vrålar direkt. Jag försöker trösta henne och prova igen, ta andra bröstet, amma ofta osv. men det verkar ju inte hjälpa.

Nu har jag läst att man kan dricka Luzernté för att öka mängden bröstmjölk, så det ska jag köpa idag.

Försöker också pumpa ut, men för det första tar det ju huuuur lång tid som helst för bara några cl och sen gör det rätt ont också att sitta och dra hårt i bröstvårtan, suck!! Kanske jag ska köpa någon annan bröstpump? Någon som har tips?? Nu har jag en från apoteket, se bild.


Läste att man ska dricka mycket vatten och det gör jag redan, det vill säga 2-3 liter om dagen.

Är det någon som har ytterligare tips, så får ni gärna dela med er!?!?




Här sitter jag och ammar lillstumpan, en av de få gångerna
då det gick riktigt bra.


De enda som är bra med ersättningen är (ja förutom att hon bli mätt......) att Uffe också kan mata henne :)

Kram Malin

7 kommentarer:

  1. Har du testat att amma henne med amningsnapp? Min kille vägar bröstet utan amningsnappen men med den går det hur bra som helst! (helammar honom sen han var 1,5 vecka då min mjölk tog lååång tid på sig att rinna till efter akut snitt) dock så vill han inte äta utan den men vad gör det när han ändå får i sig från mig?

    Han har varit vääldigt tuttig av sig fram tills nu (blir 8 veckor på fredag) men som jag har tolkat honom har han varit hungrig men tuttat för att öka mängden mat! Visst han har säkert somnat hungrig flera gånger men nu är han nöjd då mjölken räcker gott och väl åt honom!

    Mitt tips till dig ge inte upp!! Lycka till och du, testa alcoholfri ÖL!! Gör susen!

    Kram Sanna

    SvaraRadera
  2. En bra pump är pumpen ifrån Avent, den är super! Och med den gör det inte ont att pumpa och man gör det i ett smidigt enhands-grepp.
    http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=240721


    En ersättning som jag märkt varit bättre/mildare än Babysemp är NAN. Den var skonsammare mot dotterns mage än sempen..

    Nu finns också semperdroppar att köpa på apotek och på vissa större stormarknader, dom är som "proviva" fast för bebisar. Får fart små krångliga magar direkt.

    Hoppas det ordnar sig med amningen, men huvudsaken är att hon blir mätt oavsett om det blir ifrån dig eller ifrån ersättning.
    Kram på dig och GRATTIS till gosnosen.

    Kram Michaela

    SvaraRadera
  3. Hejhej

    Jag vill tipsa om NAN ersättning istället för semper, den är mycket snällare mot magen. Och som hjälp mot hårdmage eller förebyggande kanske man ska säga så har ni i en klick med messmör i flaskan å skakar om så det löser upp sej. Det hjälper mot hårdhet i magen. Och sen vill jag bara säga att det är inget fel i att inte kunna amma. Även om alla tjatar om hur bra det är och hur mysigt å så.. Känner du att det inte funkar slit inte ihjäl dej utan ge henne ersättning istället och se det positiva i att hon går upp i vikt å mår bra :) Jag har försökt å ammat bägge mina tjejer men har rätt snart (den ända från BB) fått ge ersättning för att dom inte blivit mätta. Med den första kämpade jag med pumpar å grejs men näää det blir bara omständigt till slut. Och med nr2 slutade jag självmant när jag märkte att hon ändå måste ha ersättning för att bli mätt.

    /Marit (smygläsare hihi)

    SvaraRadera
  4. Hej Sanna!
    Tack för din kommentar :)

    Igår efter att jag hade skrivit inlägget var det dags för mat för lillan och hon skrek direkt när jag försökte amma henne, så jag gick runt en stund och försökte tröste henne. Då såg jag amningsnapparna som jag köpte förut, men inte hade testat.
    (Köpte dem för att jag fick blåsor på bröstvårtorna och det gjorde så ont på BB, men sen blev det bättre när jag kom hem så jag hann inte testa) Och kors i taket så tog hon bröstet då, kändes helt oooootroligt :) Jag blev så himla glad! Satt och ammade henne i 40 minuter och både hon och jag njöt! ;)

    På kvällen gav jag henne både bröstet, men även ersättning och inatt sov hon 6 timmar för första gången, jippi :)

    Tror inte att jag har tillräckligt med mjölk än (...men det borde ju öka nu om hon tar bröstet..) så idag har jag gett henne ersättning också.

    Vad har du för amningsnapp??
    Jag köpte någon på apoteket, men jag tycker att den är lite sladdrig lite svår att fästa liksom...

    Kanske ska testa alkoholfri öl också :)

    Kram på dig!
    Malin

    SvaraRadera
  5. Hej Michaela!

    Tack för dina tips! :)

    Då kanske jag ska köpa en sådan pump istället då, bra att få tips av någon som är nöjd.

    Var och handlade igår och då funderade jag på om jag skulle testa någon annan ersättning, men jag tog Semper endå, bara för att hon verkar tycka om den, men jag ska testa att köpa NAN istället. Har inte hört talas om Semper droppar, det måste jag testa.

    Lillstumpan var jättehård i magen imorse och jag tycker så synd om henne när hon ligger och trycker & stånkar ut små korvar... Tack snälla för tips!!

    Kram kram
    Malin

    SvaraRadera
  6. Hej smygläsare Marit ;) Haha..!!

    Uffe sa för några veckor sedan att vi skulle testa att ha i lite messmör i flaskan, så det gjorde vi. Sen googlade han det och då stod det något om att bebisen får i sig för mycket salt när man ger messmör (1 tsk)

    Men jag köpte messmör när vi handlade igår och nu gav jag henne det tidigare idag, får se om det sätter lite fart på magen.

    Nej, ja tänker inte slita ihjäl mig för att få amningen att fungera, jag är glad att hon blir mätt och går upp i vikt. Det är det viktigaste!!

    Det är drygt om det ska bli en kamp varje gång hon ska ammas, men nu ska jag försöka med amningsnapp då det verkar fungera, peppar peppar..

    Tack för din kommentar :)

    Kram Malin

    SvaraRadera
  7. Va glad jag blir för din/er skull när jag idag kikar in och kollar hur det går för er! :-)

    Här kör vi med medelas amningsnapp ( storlek L) fick hjälp från en super bra BM på neo att få rätt storlek. Testa med att blöta nappen innan du sätter dit den, då sitter den bra tycker jag! Avents amningsnappar har jag hört inte är lika bra som medelas, har inte testat själv då dessa funkar bra!

    Men kör inte slut på dig själv, det viktigaste är inte att amma utan att din skatt mår bra och går upp i vikt!

    SvaraRadera