onsdag 2 mars 2011

Receptet på min müsli

Här kommer receptet på müslin som vi gjorde på vårt café när vi hade frukostbuffé, det är inte exakt och jag gör olika varje gång. Har inga direkta mått heller.. ;)
Men jag kan säga på ett ungefär hur jag gör och vad jag har i, vilket också varierar beroende på vad jag har hemma...




















Jag brukar ta en stor plåt (långpanna). På den häller jag flera dl havregryn (både vanliga och med fullkorn)
Sen häller jag på några dl rågflingor och någon dl med kokos och någon dl solrosfrön.
Linfrön brukar jag också ta & ibland solroskärnor.
Jag brukar ta en träslev och blanda runt alltihop och sen häller jag på några dl vatten och ringlar över rinnande honung eller sirap + att jag har på ganska mycket kanel 
Sen slänger, eller slänger gör jag väl inte men hur som helst in i ugnen på typ 200 grader i ca 20 min och sen rör jag ofta.
Efter ca. 20 min häller jag på lite olika nötter bland annat cashewnötter, mandel och hasselnötter. Kan ta jordnötter också.
Sen är frågan hur länge till jag brukar rosta detta.. jag gör alltid något annat emellan och har inte så stor koll på tiden, ibland häller jag på lite vatten och kanske lite mer honung eller sirap också, men jag brukar rosta det ganska länge på svagare värme. Oj vad flummit det blev nu..
När jag tycker att müslin är lagom rostad tar jag ut den och låter den svalna i en bunke (som på bilden) när den är kall, klipper jag i aprikoser och plommon samt russin, rör om och har på yoghurten :)

Kram Malin


2 kommentarer:

  1. Tusen tack!
    Ser verkligen fram emot detta till frukostyoghurten imorrn! :)
    Massa kramar!
    /Anna

    SvaraRadera
  2. Hej Anna!

    Ja den är himla god :)
    Ät och njut!

    Kram kram

    SvaraRadera