söndag 12 september 2010

v.14

Nu har jag gått in i v.14
Jag har en liten bok från Amelia vänta barn, där det står om varje vecka..

Så här står det om v.14

Mamma: Du kan få en mörk linje på magen, en så kallad linea nigra, som beror på att hudens pigmentförändras. Den bleknar bort efter förlossningen. Var inte rädd om du inte känner dig så fantstiskt lycklig hela tiden som du tycker att du "borde" vara.
Även om graviditeten var efterlängtad och planerad så är motstridiga känslor helt normalt. Många oroar sig för hur livet kommer att förändras, och hur förhållandet till partnern ska påverkas. Dessa känslor är du garanterat inte ensam om! Men det underlättar om ni kan prata igenom det tillsammans.

Barn:  Din bebis är lite större än en tennisboll och 8 cm lång. Vikten är ca 25 g. Barnet dricker fostervatten och kan redan kissa. I ansiktet finns små ögonbryn, den lilla hjässan har fått hår. Halsen och nacken blir allt starkare och barnet kan hålla upp huvudet. Nu kan även ett ultraljud upptäcka vilket kön barnet har, även om det alltid finns utrymme för överraskningar vid förlossningen!

Jag: Har inte fått någon linje på magen (än i alla fall)
Känner mig lite skakig och konstig mellan varven och mår fortfarande lite illa. Har blivit lite piggare, men det är från dag till dag och jag är fortfarande tröttare än vanligt. Går upp och kissar 1-2 gånger varje natt.
Har börjat dricka lite kaffe igen (var inte ett dugg sugen på det dem första 2 månaderna)
Förut drack jag 4-5 koppar om dagen,  nu blir det max 1. Annars känner jag mig väldigt lycklig över att vara gravid!! :)

Kram Malin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar